Templele placerilor interzise din India

Temple_KhajurahoTemplele Khajuraho, sculptate cu numeroase scene erotice, sunt o alta proba ce denota ca India este tara care a dezvoltat de milenii bune stiinta educatiei sexuale. Inca din Antichitate, indienii au privit actul sexual ca pe o stiinta, insasi convingerile religioase de aici oferind o permisivitate crescuta fata de sex, care e considerat “o celebrare a creatiei umanitatii de catre zeitati”.

India s-a preocupat mereu de sexualitate, fiind locul unde s-a scris Kama Sutra, culegerea de texte ce vorbeste despre normele sexualitatii. Insa inainte de secolul al VI-lea, cand a aparul Kama Sutra, au mai fost scrise si alte texte pe tema sexuala, in perioada 1700 – 1400 i.Hr, in renumitele Vede, Mahabharata si Ramayana.

Pentru indieni sexul este important deoarece cosmosul tantric este impartit in doua principii, masculin si feminin. Principiul masculin are forma si potentialul, iar principiul feminin are energia. Conform filozofiei hinduse si tantrice, fara ambele principii nu exista nimic, intrucat acestea se manifesta in toate aspectele legate de univers.

Tocmai din aceste considerente, expunerea tuturor aspectelor vietii, inclusiv cele legate de sex, au fost incurajate, mai ales in perioada Chandella, fapt ce este reflectat in diverse domenii din perioada respectiva. In domeniul artei, perioada Chandella si convingerile din vremurile respective sunt materializate in special in sculpturile de pe Templele Khajuraho. Acestea au fost descoperite de catre inginerul britanic T.S. Burt in 1838, in Madhya Pradesh, satul Khajuraho din India.

Templele au fost insa construite cu mult timp inainte, in sec. X si XI, cand zona campiei Madhya Pradesh a fost impanzita cu 85 de temple ornate cu sculpturi numite de unii extrem de indecente. Astazi s-au mai pastrat doar 22 de temple, impartite in trei grupuri. Cele din vest sunt cele mai numeroase dar si cele mai bine conservate, aici avand loc anual si un festival de dans in timpul caruia templele sunt luminate intreaga noapte. Cel mai important templu este Lakashmana, dedicat lui Vishnou, iar in fata acestuia se afla Chitragupta, dedicat zeului Soare (Surya Dev). Acesta este dispus cu fata spre est, iar imaginea zeitatii din sanctuarul interior este reprezentata intr-un car tras de cai si masoara 1,5 metri. Tot in vest se afla si Varaha, Matangeshwara, Kandariya, cu cele mai bogate decoratiuni, Mahadeva, Chopra Tank, Vishwanatha, Parvati si Nandi. In partea estica se gasesc 7 temple, printre care: Ghantai, Adinath, Parshvanatha, Shantinath, Chaturbhuja si Dulhadeo, iar in partea sudica doar 2, ambele fiindu-i dedicate zeului hindus Shiva.

Sculpturile si statuetele acopera fiecare particica din peretii exteriori ai templelor. Se spune ca peste 1000 de oameni au lucrat la construirea lacaselor. Asa cum am precizat insa, luate in ansamblu sculpturile nu au numai un character erotic, ci redau viata de zi cu zi a oamenilor si a curtii din perioada Chandella. In interior, unde se intra doar fara papuci, oamenii se pot ruga la zeitatea ce protejeaza respectivul templu. Interioarele nu au nimic erotic, asta deoarece zeitatile nu pot fi afectate de dorinte sexuale caracteristice oamenilor de rand.

Constructiile imbratiseaza stilul Nagera, cu un corp al cladirii bogat decorat, numit „jangha”, acoperit cu turnuri numite „sikharas”. Cele mai inalte turnuri se gasesc deasupra sanctuarului divinitatii, fiecare turn simbolizand muntele cosmic (Muntele Kailasha). Planul tipic al unui astfel de templu include intrarea, un hol, „mandapa”, si un sanctuar intunecat.

Filosofia din spatele acestor constructii scoate la suprafata dorinta de atingere a perfectiunii, ducandu-ne cu gandul la celebra piramida constituita din 4 aspecte ale vietii. La baza piramidei se gaseste Artha, in care fiinta umana tinde spre obtinerea de bunastare materiala, pricipalul obiectiv fiind asigurarea nevoilor fiziologice si de confort. Urmatorul nivel al piramidei gazduieste Kama, starea in care se tinde spre satisfacerea dorintelor fizice, emotionale, mentale, in conditiile in care nevoile primordiale sunt deja satisfacute. Acest stadiu este destul de amplu, plin de suisuri si coborasuri, de satisfactii si nemultumiri. Stadiul Dharma dezvolta in fiinta umana gandirea potrivit careia in univers totul este pastrat intr-o stare de coeziune, fiecare lucru e parte dintr-un intreg iar misiunea pentru care individul se afla pe pamant se doreste a fi descoperita, pentru ca fiecare dintre noi sa ne indeplinim potentialul. Ultimul stadiu este Moksha, stadiu care inseamna implinire totala. Asadar, se poate spune ca templele intruchipeaza stadiul Kama, lasand porti deschide spre Dharma, stadiu in care dorintele sexuale sunt intelese, intra in normalitatea existentei, fara a creea dezechilibre in starea individului.

Templele erotice din India fac astazi parte din patrimoniul mondial UNESCO si pot fi vizitate zilnic. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s